25 JANUARI 2011 - Överkänslig mot mjöl?


ointressant inlägg x'd Men aa



Jao, det var ingen bra kväll igår. Jag åt en utav mina scones & direkt efter blev min mage som en balong,gasig,knip i magen,hade jätte ont,mådde illa & kändes inte bra i min mage. Under natten kunde jag knappt sova. Och nu när jag vaknade så känner jag mig inte pigg till skolan. Hur ska jag kunna klara mig när jag fortfarande känner mig uppsvälld & ont i magen + att jag är trött efter att ha sovit i någon timma?

Suck.. jag kommer sluta med att äta pasta,ris & sånt som innehåller mjöl resten av mitt liv! För så här blir det alltid nu efter att jag ätit bröd med vetemjöl i,eller ris & pasta :s Helt sjukt.. vet inte vad det är för fel. I någon vecka så är min mage normal & inte som en balong. Och i nästa som en balong & så har jag jätte ont.

Fast jag vet inte om jag skulle kunna vara gluten. För ibland kan min mage bli sån även fast jag inte ätit något bröd. Och ibland lider jag av förstoppning & då går det över efter 3 dagar. Och sen kommer det tillbaka efter någon vecka. Och så håller det på såhär.. trodde först att mjölk var mitt problem. Slutade dricka mjölk,drack lite på morgonen till flingor. Men ändå blev det såhär. Lutar mer mot gluten. Men som sagt jag har ingen aning. Tycker bara att det är extremt jobbigt det här med magen. Finns det ens något som hjälper? För jag vill inte känna mig tjock & som en balong hela tiden O.o


Nåja, får se hur detta löser sig. Jobbigt att det ska bli såhär. Och så har vi öppet hus ikväll (på skolan kl 18.30-20.00). Jag har ingen aning om hur detta blir..






Kommentarer
Postat av: Annika (Hannas Mamma)

Gå till vårdcentralen, de kan ta ett blodprov på dig så får du besked. =)



Eller gå till skolsköterskan..



Kram

2011-01-25 @ 08:48:44
Postat av: Majida

Ajka det låter mer som om du behöver äta mer fiberrik mat. Om du ska slippa förstoppningar så är det viktigt att du dricker mycket (ett par glas om dagen och mer om du tränar) och rör på dig. Ett tips är att äta morötter, det gör så att tarmarna får jobba. En morot om dagen är bra för lilla magen:)) och då menar jag RÅ morot!! Ett annat tips är att du hället i socker och salt i vattnet (sk vätskeersättning). Om du känner dig trött, hängig och har ont i huvudet så kan det vara att du ej äter näringsrik mat, drick 0,5l vatten med 1 msk socker och 0,5 krm salt, som återställer vätskebalansen. Sedan är det viktigt att äta fet fisk 2-3 ggr i veckan. För att få i sig tillräckligt med proteiner. A ja :)) prova först med morötter och vätskeersättningen och mer fiberrik mat, prova med fullkornsbröd till frukost tex det kanske blir bättre. Om du misstänker ngn allergi så kan du göra ett pricktest hos doktorn där de kollar upp om du är allergisk mot ngt :) lycka till och skriv gärna hur det går!



2011-01-25 @ 08:51:57
Postat av: ajka

svar till Majida : Fast jag äter redan mycket fiberrik mat. Rågbröd,grönsaker,frukt osv. Och så dricker jag ganska mycket vatten. 2 stora glas varje morgon & sen lite då & då under dagen. Mest dricker jag under helgen. Mindre på vardagarna men ändå 1l vatten ungefär.



Har börjat att äta morötter nu. Idag började jag med att äta 1 & tänker göra så varje dag nu ^^, Fisk äter jag också varje vecka(försöker äta mycket mer nu) och så är ju fisk så gott :)



Jag tror jag skulle kunna gå & testa mig ifall jag vore alergisk mot något. Det vorde nog ett bra sätt.



tack för tipsen =)



Kramar ! Hälsa alla!

2011-01-25 @ 16:13:21
URL: http://ajkaredzic.blogg
Postat av: ajka

svar till Annika : Okej, tror jag ska göra det någon dag framöver nu. För jag vill gärna veta vad felet är.



Tack =)



kram

2011-01-25 @ 16:14:31
URL: http://ajkaredzic.blogg
Postat av: Annika

Du Ajka... ris och potatis innhåller inte gluten så det kan du äta...

2011-01-27 @ 07:54:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0