29/4 - 10 [Prov]



Eftersom att jag har 2 prov imorgon så pluggar jag som sagt på det, men hade tänkt göra det på ett annat sätt också ;P Ska snart också göra lite matte tal & sånt.

HLR = Hjärt & lungräddning
ABC = Andning,blödning,Chock

Hjärt & lungräddning = när personen inte har någon puls.

Mun till mun anding = när personen inte har någon anding. Djupa & jämna andetag 12-15 ggr per minut.

När man ska påbörja hjärt & lungräddning så måste man veta säkert att personen inte har någon puls. Är man ensam ska man göra 30 kompressioner och 2 snabba inblåsningar. Takten ska vara 80-100 kompressioner i minuten. Kontrollera efter var fjärde omgång om du kan känna pulsen.

En blödning måste stoppas så fort som möjligt m.m
'

Finns massa andra saker det står om som jag skulle kunna skriva.


MATTE:
propotionella när det är ett rakt stärck t.ex. när priset ökar samma hela tiden.
x axeln & y axeln..
kan sätta kordinaterna
tabeller & diagram
K = 250 +2 gånger min/kostand


Jag hoppas verkligen att det går bra imorgon :'o

Och så har vi so läxan som handlar om FN & säkerhetsråddet & sånna saker..


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0